Technolec

Alles in huis om bussen naar intelligente types om te tunen.

Download

Eén van de mogelijkheden om het fileprobleem te verminderen, is dat meer mensen het openbaar vervoer nemen. Maar hoe motiveer je de Belgische bevolking daartoe, die bij haar wagen zweert? Wel, het antwoord zou wel eens de zogenaamde E-bus kunnen zijn. Een intelligente bus die zowel de chauffeur als de passagier een ongekend comfort en veiligheid biedt. Moxa heeft alvast alles in huis om de huidige bussen naar E-exemplaren om te tunen.

Met de E-bus kan het aantal passagiers worden verhoogd omdat het transportmiddel in staat is om autonoom en constant de meest optimale route (in functie van de vraag) te volgen. Resultaat? Meer klanten en dus meer inkomsten. De passagiers kunnen bovendien van meer comfort genieten, zoals wifi op de bus, de mogelijkheid
om via smartphones of elektronische borden de vertrek- en aankomsttijden te consulteren, het wegvallen van onnodige wachttijden … Zelfs de veiligheid gaat erop vooruit, want het systeem voert een continue monitoring van zowel de chauffeur als de bus uit. Een ATMS geeft de chauffeur ook up-to-date informatie over
wegenwerken, ongevallen … En indien nodig kunnen verkeerslichten worden bijgestuurd zodat de bus op schema kan blijven.

Geen science fiction

Het is evident dat zo’n intelligente E-bus nogal wat technologische snufjes en vooral een betrouwbaar netwerk vereist. Karel Mus, zaakvoerder van Technolec uit Temse dat Value Added Distributeur van onder meer Moxa is: “Toch is het ombouwen van traditionele bussen naar E-types al lang geen science fiction meer. Integendeel: Moxa heeft alles in huis om op een erg kostenefficiënte manier deze nieuwe vorm van openbaar vervoer te implementeren. De basis van de oplossing zijn de speciale, vibratiebestendige M12 Ethernet switches die ervoor zorgen dat alle andere apparatuur probleemloos met elkaar kan communiceren. Een MIRF (Moxa Intelligent Routing Framework) met adequate WAN-managementsoftware zorgt voor een snelle en juiste uitwisseling van de  informatie tussen bussen en controlecentrum.

Dit via de meest gepaste draadloze service die voor handen is op de plaats waar de bus zich bevindt. De MIRF kiest of de data-uitwisseling via Wifi of via cellulaire technologie verloopt. De verschillende softwareapplicaties draaien op speciale computers die tegen vochtige omstandigheden en extreme temperaturen zijn bestand. De mobiele connectiviteit tussen het controlecentrum, de bewegende bussen en de stopplaatsen gebeurt via cellulaire IP gateways. Betrouwbare anti-vibratie NVR’s met hot-swappable SSD- of HDD hard disks zorgen er tenslotte voor dat alle videodata op een betrouwbare wijze wordt geregistreerd.”